E&J Litium 12V 480Ah Heat - BT
E&J Litium 12V 480Ah – Underseat battery - Under sätet batteri - Ducato
Beskrivning
E&J högkapacitets Litiumbatteri 12,8V 480Ah LiFePO4 – RS485, Bluetooth & Värmefunktion. Detta batteri är utformat för ”under sätet montage” i exempelvis husbilar, passar bland annat Fiat Ducato, med en maxhöjd på 190 mm och utgör den ultimata ersättningen för traditionella AGM-, bly-syra- och GEL-batterier. Med sin stabila och pålitliga strömförsörjning är det en idealisk lösning för både mobila och stationära applikationer, såsom husbilar, husvagnar, fritidsbåtar och solcellsanläggningar. Den inbyggda BMS (Battery Management System) garanterar trygg och långvarig drift, medan Bluetooth-funktionen ger full tillgång till viktig data direkt via din mobil eller surfplatta. Ladda ner appen EJBMS från App Store eller Google Play för en enkel överblick.
RS485 Communication
Kan integreras med fordonets energisystem, utrustad med två RJ45-portar.
Aktiv balansering – för lång livslängd
En inbyggd automatisk balanseringsfunktion ser till att alla celler i batteriet håller samma spänningsnivå. Funktionen aktiveras i slutet av laddningsprocessen och säkerställer jämn drift och optimal kapacitet över tid, utan att påverka den pågående prestandan.
Kalibrering av BMS – för korrekt data och funktion
Innan första användning och efter längre tids förvaring är det viktigt att kalibrera batteriets BMS (Battery Management System). Följ dessa steg:
Ladda batteriet helt fullt före användning och låt laddaren vara på ca 3-4 timmar efter full laddning. Under denna process kan batteriet självständigt pausa och återuppta laddningen tills alla celler är balanserade. Först efter en fullständig laddning och balansering kalibreras BMS:en korrekt, vilket gör att appen visar rätt värden. Obs: Vid första uppstart kan appen visa låg återstående kapacitet – detta är helt normalt. Batteriet levereras med 30–50?% kapacitet och är inte djupurladdat. Efter längre förvaring, exempelvis vintertid, måste BMS:en kalibreras igen. I husbilar och husvagnar förekommer små, kontinuerliga strömuttag som kan ladda ur batteriet över tid – utan att det registreras. Detta kan innebära att appen visar till exempel 80%, även om batteriet är urladdat. Repetera i så fall avsnitt Kalibrering av BMS.
Heat-funktion – Laddning även i kyla
Detta batteri är utrustat med en automatisk värmefunktion som aktiveras när temperaturen sjunker under 0°C och en laddare är ansluten. Värmen pågår tills battericellerna når 5°C, därefter startar laddningen. Uppvärmningen sker utan att påverka urladdningen och drivs av laddströmmen – inte från batteriets egen kapacitet. Obs: En laddström på minst 12A krävs för att uppvärmningen ska fungera korrekt.
Batteriet är optimerat för drift även vid temperaturer ned till -20°C.
Specifikationer
Batterikemi: LiFePO4
Rekommenderad laddningsström: 50 A
Maximal laddningsström: 200 A
Rekommenderad laddningsspänning: 14,4 - 14,6 V
Tillåten laddspänning: 14,2 - 14,6 V
Rekommenderad underhålsspänning (Float): 13,8 V
Tillåten underhålsspänning (Float): 13,6 - 13,8 V
Maximal kontinuerlig urladdningsström: 200 A (300 A under 20 minuter)
Drifttemperatur: -30 °C till 60 °C
Laddningstemperatur: -30 °C till 60 °C
Lagringstemperatur: -30 °C till 60 °C
Rekommenderad lagringstemperatur: 15°C till 30°C
Att tänka på vid installation
Generatoranvändning:
Litiumbatterier kräver rätt komponenter. Använd Victron DC-DC-laddare eller Wakespeed-regulator för att skydda generatorn, batteriet och optimera laddningen.
Laddare:
Endast laddare som är anpassade för litiumbatterier ska användas. Kontrollera att laddaren inte har funktioner som Desulfatering eller Equalize Charge som kan höja spänningen till 15–16V – detta kan skada batteriet. Tillåten laddspänning: 14,2 – 14,6 V.
Solcellsregulator:
Victron MPPT rekommenderas. Om annan regulator används, se till att den kan ställas in korrekt för litium.
Så här förvarar du ditt litiumbatteri korrekt
Ladda till 100 % innan förvaring:
Säkerställer att cellerna är i balans och laddade inför lång stilleståndstid.
Ladda ur till 80 %:
Minskar stress på cellerna under lagring.
Koppla bort batteriet helt:
Använd en batterifrånskiljare eller koppla ur minuspolen. Vissa system drar ström även när huvudströmbrytaren är av.
Ladda efter tre månader:
Ladda till 100%, ladda sedan ur till 80% för fortsatt korrekt lagring.
Laddning efter vinterförvaring:
Ladda batteriet helt fullt före användning och låt laddaren vara på ca 3-4 timmar efter full laddning. Under denna process kan batteriet självständigt pausa och återuppta laddningen tills alla celler är balanserade. Först efter en fullständig laddning och balansering kalibreras BMS:en korrekt, vilket gör att appen visar rätt värden.